یا رب العالمین

لَّا تُدْرِكُهُ الْأَبْصَارُ وَ هُوَ يُدْرِكُ الْأَبْصَارَ  وَ هُوَ اللَّطِيفُ الخبِيرُ(103) قَدْ جَاءَكُم بَصَائرُ مِن رَّبِّكُمْ  فَمَنْ أَبْصرَ فَلِنَفْسِهِ  وَ مَنْ عَمِىَ فَعَلَيْهَا  وَ مَا أَنَا عَلَيْكُم بحفِيظٍ(104) وَ كَذَلِكَ نُصرفُ الاَيَاتِ وَ لِيَقُولُواْ دَرَسْتَ وَ لِنُبَيِّنَهُ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ(105)

ابصار، او را درک نمیکنند و او آنها را در می­یابد! و او لطیفِ مطلع است!!-103- برایتان بصائری (مواردی قاطع و مشهود) از پروردگارتان آمد؛ پس هرکه بینا شد، به نفع خودش! و هرکه کور ماند، پس به ضرر خودش! و من مراقب و نگهبان شما نیستم! -104- و آنگونه نشانه­هایمان را به شیوه­های مختلف در می­آوریم (صرف می­کنیم) و تا بگویند: «تو یاد گرفته­ای!» و تا تبیینش کنیم برای گروهی که می­دانند.

پ.ن.1: به جای اینکه ابصار، او را درک کنند، باید بصائری که او میفرستد را درک کنند...

پ.ن.2: ... " لطيف" به معناى رقيق و نفوذ كننده است، و" خبير" آن كسى است كه خبره و مطلع است. وقتى خداى تعالى محيط باشد به هر چيزى، و احاطه‏اش هم احاطه حقيقى باشد قهرا شاهد و ناظر بر هر چيزى خواهد بود ... (المیزان)

پ.ن.3: من مراقب شما نیستم و قرار نیست شما را به زور بینا کنم!!

پ.ن.4: «تا بگویند: تو یاد گرفته­ای» مشرکین به پیامبر تهمت میزدند که اینها حرفهای تو نیست و اینها را از کسی فراگرفته­ای! جالب اینکه با این حساب، اقرارِ ضمنی به عظمت قرآن کرده اند... . جالبتر اینکه انگار هرچه خدا تلاش کند، برای کسانی که نمی­خواهند مومن شوند فایده­ای ندارد! آنها تهمتهای بی­ربط میزنند، درحالیکه همین تصریفِ آیات، عده­ای را در مسیر هدایت می­کند... .

یاعلی